6 tips: werken op afstand

Bij steeds meer organisaties wordt er gewerkt op afstand. Vanuit teams wordt er vanuit verschillende locaties gewerkt. Soms vanuit huis, een koffietentje of onderweg. Door te werken op afstand worden medewerkers flexibeler, productiever en  scheelt het veel reistijd. Toch zitten er wat nadelen aan vast. Medewerkers missen vaak het contact met collega’s, waardoor ze zich wat eenzaam kunnen voelen. Verder is er minder controle op het werk wat gedaan wordt. Met deze tips zorg jij ervoor dat werken op afstand een stuk aangenamer wordt.

1. Vergader vaker

Door vaak te vergaderen kom je vaker in contact met je team. Werk je met Office 365, dan kan je gemakkelijk gebruik maken van Skype of Microsoft Teams. Met deze programma’s kan je met meerdere collega’s tegelijk videobellen. Zo zie je elkaar nog eens. Werk je samen aan een project, dan is het idee om wekelijks(of misschien wel elke dag) een korte digitale stand-up te doen. Hierdoor kom je in contact, kan je advies geven en ontvangen en weet je waar jouw collega’s mee bezig zijn.

2. Chat met je collega’s

Er zijn vele samenwerkingsprogramma’s die beschikken over een chatfunctie. Bij Office 365 kan je in Teams gemakkelijk chatten met jouw collega’s. Of chat met meerdere collega’s tegelijk in een groeps-chat. Op deze manier blijf je gemakkelijk in contact met jouw collega’s, deel je snel informatie of praat je even met je collega over wat anders.

3. Zorg voor de juiste tools

Om goed te kunnen werken op afstand heb je de juiste tools nodig. Voorbeelden hiervan zijn Office 365, Trello, maar ook een goede headset, webcam en een goede internetverbinding.

Met Office 365 kan er samen worden gewerkt in hetzelfde bestand. En dit kan real-time. Dat wil zeggen dat een collega aan de andere kant van de wereld in Word document typt, en jij dit meteen ziet verschijnen in dat document. Met Trello kunnen projecten gemanaged worden. Maak taken aan, koppel collega’s en geef feedback. Deze tools zorgen voor overzicht en maken het werk een stuk gemakkelijker.

4. Stel doelen in en maak afspraken

Heel belangrijk bij het werken op afstand is goede afspraken maken en doelen instellen. Wat zijn de gemeenschappelijke doelstellingen en wie is voor verantwoordelijk. Maak daarnaast afspraken over werkwijzes, werkprocessen en op welke manier er gecommuniceerd wordt. Zet deze doelen ergens neer en stel deadlines in.

5. Zorg voor zo min mogelijk afleiding

Vanuit huis werken kan veel afleiding op leveren. Probeer daarom een standaard plek in te richten. Zorg ervoor dat de plek netjes en opgeruimd is. Probeer af en toe eens van een locatie te wisselen. Maak afspraken in huis dat jij aan het werk bent en echt in noodgevallen gestoord mag worden.

6. Zorg voor rust

Breng structuur aan en creëer routine in je werkdagen. Bepaal voor jezelf wanneer je welke terugkomende taken uitvoert. Zorg daarnaast voor vaste momenten van pauze’s. Ook wanneer je thuis aan het werk heb je even rust nodig. Zo kan je na de pauze weer vol aan de slag. Ten slotte, werk alleen op de uren die van te voren afgesproken zijn. Zo voorkom je dat je altijd bereikbaar moet zijn en levert je veel rust op.

 

Direct supportBel ons op 0541 200 020 of stel hier je vraag:


reCAPTCHA is required.

[vfb id=3]

You have Successfully Subscribed!