Maak gebruik van narrowcasting

Narrowcasting, een term waarvan je misschien nog niet gehoord hebt, maar waar je zeker wel in aanraking mee bent geweest. Overal zie je het. In winkels, op kantoren, zelfs in scholen en in ziekenhuizen. Er hangt op de muur een TV-scherm waarop informatie verschijnt over het bedrijf waar je bent. Informatie over producten, openingstijden, noem ze maar op. Narrowcasting is het uitzenden van informatie via TV-schermen. Hiermee creëert een organisatie een eigen professionele tv kanaal, waarmee zij de klant en/of medewerkers extra informatie kunnen verschaffen. Kortom, narrowcasting kan worden ingezet als communicatiemiddel. Met het razendsnelle internet van tegenwoordig wordt narrowcasting steeds toegankelijker en gemakkelijker. Om te kunnen narrowcasten heb je software en hardware(onder andere TV schermen) nodig.

Bereik je doelgroep

Narrowcasting is het tegenovergestelde van broadcasting. Waar bij broadcasting zoveel mogelijk mensen bereikt proberen te worden is narrowcasting gericht op een bepaalde doelgroep en op een specifieke plek. Het wordt vaak op maar enkele schermen afgespeeld en is bedoeld voor de mensen in die ruimte. Hiermee heb je vaak meteen de juiste doelgroep te pakken. De doelgroep kan zowel intern als extern zijn. Heb je bijvoorbeeld een winkel en wil je de klanten informeren over de afwijkende openingstijden, dan kan een scherm bij de ingang deze informatie uitzenden. Een voorbeeld van intern gebruik is een scherm op kantoor van een bedrijf. Hierop kan informatie komen zoals targets, maar ook verjaardagen van medewerkers.

Verschillende vormen

Op een scherm kunnen verschillende vormen van informatie verschaft worden. Welke vorm gekozen hangt af van het doel en of het bedoelt is voor intern of extern. Om een beeld te creëren van wat welke vormen er allemaal zijn, hebben we er een aantal voor jou op een rijtje gezet. Hierbij maken we onderscheid tussen interne en externe communicatie:

Interne vormen

  • Verjaardagen personeel
  • Belangrijke data
  • Cijfers/Targets/KPI’s
  • Informatie nieuwe producten/diensten
  • Interne vacatures
  • Verkeersinformatie
  • Informatie over projecten
  • Wegwijzing

Externe vormen

  • (afwijkende) Openingstijden
  • Wachttijden
  • Menu’s
  • Aanbieding
  • Instructiefilmpjes
  • Sfeerbeelden
  • Reclame voor derden
  • Weerbericht/verkeersinformatie
  • Productinformatie
  • Wegwijzing

Voordelen

Zoals al eerder genoemd is narrowcasting een uiterst effectieve manier om een specifieke doelgroep te bereiken. Narrowcasting heeft de volgende voordelen:

  • Stimuleer medewerkers: geef targets of KPI’s weer zodat dit visueel wordt voor de medewerkers. Goede prestaties worden hiermee gemakkelijk gepresenteerd.
  • Meer betrokkenheid: door informatie weer te geven als jubilea of verjaardagen wordt de betrokkenheid onder het personeel vergroot.
  • Verbeter de communicatie: communiceer gemakkelijk informatie naar je specifieke doelgroep.
  • Communiceer sneller: met enkele simpele klikken kun je jouw bericht presenteren op het scherm.
  • Bespaar tijd en geld: door de informatie op één centrale plek weer te geven hoef je niet iedereen apart hiervan te informeren.
  • Straal professionaliteit uit: weergave van mooie video’s of illustraties wekt een professionele indruk op.
  • Creëer merkbeleving: laat video’s zien waarop het merk wordt benadrukt.
  • Verhoog de veiligheid: in noodsituaties kunnen de schermen worden gebruikt als alarmsysteem.
  • stimuleer verkoop: promoot een product of aanbieding door hem weer te geven op het scherm.

Kortom, voordelen genoeg om gebruik te maken van narrowcasting.
Bij deze en andere ICT diensten en ICT oplossingen helpen wij je graag verder. Neem gerust contact met ons op.

[vfb id=3]

You have Successfully Subscribed!