HOE HERKEN JE EEN PHISHING E-MAIL?

We zien ze allemaal, de e-mails die jou vragen om persoonlijke- of betaalgegevens. De opzichtige e-mails pakken we er zo uit. Maar ook deze zogenoemde phishing e-mails worden steeds lastiger te onderscheiden van de echte e-mails. Kijk hier mee uit, phishing e-mails kunnen nare gevolgen voor je hebben. Controleer de e-mail of het formulier waarnaar je wordt toe geleid goed. Bij twijfel eerst navragen!

Dagelijks hebben wij te maken met phishing e-mail. Wij ontvangen ze zelf, maar ook onze klanten krijgen deze e-mails dagelijks. We krijgen hier dan ook veel vragen over. Wat moet ik met dit bericht doen? Hoe kan ik nagaan of dit bericht echt is? Hoe kan ik dit tegen gaan?

Wat moet ik met dit bericht doen?

Simpel, helemaal niets. Je klikt vooral niet op links in de e-mail maar verwijdert de e-mail direct. Vul ook geen formulieren in die je niet vertrouwt.

Hoe kan ik nagaan of dit bericht echt is of niet?

Veelal kan je het bericht herkennen aan onjuist taalgebruik of een onpersoonlijke aanhef. Vaak wordt er ook een bepaalde urgentie gecreëerd zoals ‘Activeer je bankpas binnen 24 uur!’.

Wanneer je een bericht of formulier hebt ontvangen die je niet vertrouwt stel je zelf de volgende vragen:

  • Heb je verzocht om de e-mail/het bericht?
  • Klopt de informatie die in de e-mail staat?
  • Is het afkomstig van de juiste afzender? Check hierbij vooral het e-mail adres
    • Let op, het e-mailadres is niet altijd direct zichtbaar
  • Controleer de gebruikte links. Veelal zijn dit lange links die erg vreemd overkomen of onjuist zijn
    • Klik er niet op! Maar ga er met je cursor overheen om te zien waar deze naartoe leidt
  • Let op gevaarlijke bijlagen in de e-mail

Twijfel je hierna nog steeds? Bel dan gewoon met je relatie en ga na of deze e-mail/formulier daadwerkelijk van hen afkomstig is.

Hoe kan ik dit tegen gaan?

Het meest belangrijke is het gebruik van je verstand. Denk na en bekijk de gevraagde actie goed alvorens je de actie onderneemt. Een ander belangrijk ding is het hebben van een goed anti spam- en malwarefilter. Dit is bijvoorbeeld standaard wanneer je kiest voor e-mail binnen Office365.

Meer weten over oplossingen voor dit probleem? Neem dan telefonisch (0541-200020) of per e-mail (ict@partnerup.nl) contact met ons op.

Direct supportBel ons op 0541 200 020 of stel hier je vraag:


reCAPTCHA is required.

[vfb id=3]

You have Successfully Subscribed!